Batman (بازي)






قهرماني برخاسته از قلب تاريکي ها

اگر بخواهيم بازي هاي ساخته شده بر اساس شخصيت بتمن و ماجراهاي آن را با تعداد کاميک استريپ هايي که از زمان خلق اين شخصيت تا به امروز منتشر شده اند (چيزي بالغ بر 70سال) مقايسه کنيم، مي بينيم بازي هاي کامپيوتري بتمن تنها بخشي کوچک و ناچيز از اين ميراث عظيم را به خود اختصاص داده ند. اولين بازي ساخته شده بر اساس قهرمان مرموز شهر گاتام يعني بتمن يا به عبارت ديگر شواليه تاريکي (Dark Knight) در سال 1986 منتشر شد. از آن زمان تاکنون بازي هاي بسياري روي پلت فرم هاي مختلف با حضور بتمن به عنوان شخصيت اصلي روانه بازار شده و حالا نوبت به نسل جديد کنسول هاي خانگي رسيده تا ميزبان قهرمان افسانه اي شهر گاتام باشند . قهرماني که از قلب تاريکي برخاسته تا ناجي مردم شهرش باشد . تيمارستان آرخام (Arkham Asylum) نام جايي است که بتمن قصد دارد اين بار در آن جا توانايي ها و لياقتش را در مبارزه با خطرناک ترين دشمنانش به اثبات برساند. انتخاب هوشيارانه فضاي تيمارستان آرخام ، اين بازي را از دنياي باز سري بازي هاي مرد عنکبوتي دور نگه داشته و آن را بيشتر به فضاي تاريک مانند بازي Chronicle Of Riddick نزديک مي کند . طبق داستان پرمعناي بازي که اثر استادانه و حيرت انگيز پل ديني (Paul Dini) نويسنده کهنه کار مجموعه کاميک استريپ ها و انيميشن هاي بتمن است، معروف ترين و شرورترين دشمنان شواليه تاريکي در تيمارستان آرخام گرد هم جمع شده اند و بتمن قصد دارد طي ماجرايي نفس گير با آن ها دست و پنجه نرم کند. استديوي Rock Steady ساخت بازي را بر عهده گرفته و استديوي Wild Storm که توسط هنرمند معروف جيم لي (Jim Lee) تأسيس شده نيز همکاري تنگاتنگي با آن ها دارد. تيم سازنده سعي کرده بازي را به مسير درستي سوق دهد و آن ها اميدوارند توجه علاقه مندان به اين بازي جلب شود.

اين جا تيمارستان آرخام است!

داستان بازي در يک شب طوفاني و دحشتناک و در حالي که بتمن سوار بر ماشين مخصوص خود Batmobile در خيابان هاي متروکه شهر حرکت مي کند، آغاز مي شود . دو نفر از مأمورين ويژه و محافظين تيمارستان آرخام صداي آشناي غرش موتور ماشين بتمن را در فاصله ي دور مي شنوند و لحظاتي بعد دروازه تيمارستان با صداي دلخراشي باز مي شود تا بتمن وارد شود. پيرمردي با لباس و درجه محافظين در ميان نور خيره کننده پروجکتورها ايستاده و منتظر ورود مهمان ويژه است. صداي Batmobile سکوت را مي شکند و درب ماشين باز مي شود. بتمن در حالي که به دست جوکر دست بند زده او را روي زمين مي کشد و به مأمورين تيمارستان تحويل مي دهد.
جوکر در حالي که بر برانکارد عمودي منتقل مي شود .(همانند فيلم سکوت بره ها) با لحن تمسخر آميزي به بتمن مي گويد:"آهاي بچه زرنگ قضيه چيه؟ مي خواهيد با من چکار کنيد؟ اين عمارت قديمي چقدر مجهز و بروز است".
رييس تيمارستان رو به يکي از نگهبان ها مي کند و خطاب به جوکر مي گويد:"اين رو که مي بيني بچه زرنگ زندانبان هاست حالا او را از اين جا ببريد." جوکر که دستهايش با تسمه بسته شده گله مي کند و مي گويد: "آهاي اين چقدر تنگه بهتر نيست کمي آزادترش کنيد". بتمن مي گويد :" تعداد محافظين کافي نيست من با آن ها مي روم ". اما کسي به او اهميت نمي دهد و در اين جا بازي با کنترل شواليه تاريکي را به عهده مي گيرد تا همراه با مامورين جوکر را به بخش مراقبت هاي ويژه آرخام منتقل کند.
اين گروه با آسانسور بزرگي به طرف طبقه بالا درحرکتند که ناگهان در ميان راه يکي از مامورين دستور توقف آسانسور را مي دهد: " نگهش دار يک بيمار رواني ديگر هم داريم". مأمور ديگري فرياد مي زند : "سلاح هاي تان را حتي يک لحظه هم از روي او بر نداريد".
يک هيولاي بزرگ و غول پيکر وارد آسانسور مي شود.
کراک (Croc)آدمکشي که اندازه هر گامش به 3 متر مي رسد ، درحالي که به سنگيني قدم بر مي دارد با لحن تهديد آميزي به بتمن مي گويد :"بوي تو را به خوبي مي شناسم مطمئن باش که بالاخره پيدايت مي کنم." جوکر در ادامه مي گويد :"يادم اومد بايد کفش هاي نو بخرم". در اين لحظه مامورين امنيتي به جنب و جوش افتاده اند که ناگهان برق قطع مي شود.
جوکر به طرز ديوانه واري شروع به خنديدن مي کند . يکي از نگهبان ها با صداي بلند فرياد مي زند :"نورافکن را روي جوکر بيندازيد"! بعد از چند لحظه تاريکي وحشت انگيز و رعب آور چراغ سوسوزنان روشن مي شود.
بتمن به آرامي با يکدست گلوي جوکر را گرفته است . با آمدن برق مأمورين نفس راحتي مي کشند. وقتي آسانسور دوباره شروع به حرکت مي کند جوکر به بتمن مي گويد:"چرا به من اعتماد نمي کني؟ چي شده رفيق؟ گروه باکميسر گوردن (Gordon) و مأمورين او ملاقات مي کنند.
بتمن همراه با آن ها به سمت سلول انفرادي مي رود؛ اما دکتر تيمارستان جلوي او را مي گيرد و مي گويد :"فقط افراد داراي مجوز مي توانند وارد اين قسمت شوند".
گوردن سعي مي کند دکتر را آرام کند.
دکتر من به شما اطمينان مي دهم که بتمن ... اما دکتر حرف او را قطع مي کند و مي گويد:
"از همکاري شما متشکرم ولي او باعث ناراحتي باقي زنداني ها مي شود ". جوکر با تمسخر به بتمن مي گويد :"فکر مي کنم راجع به تو حرف مي زند." بتمن در اتاقک شيشه اي به گوردن ملحق مي شود و از همان جا اوضاع را زير نظر مي گيرد . گوردن از بتمن مي پرسد :"حالت خوبه"؟ بتمن در جواب مي گويد :"آره ؛ اما از اين وضعيت اصلا خوشم نمي آد. ولي حداقلش جوکر را به جايي که تعلق داره بر مي گردونيم". هر دو مشغول گفتگو هستند که صداي جوکر بلند مي شود. آهان بتمن اگر صداي منو مي شنوي بيا و جلوي منوبگير . جوکر بند دست هايش را تکان مي دهد و با سر وصدا کردن مأموران را به آن جا مي کشاند . بتمن فورا به سوي محفظه شيشه اي مي رود با چند ضربه مشت آن را مي شکند و خود را به جوکر مي رساند . جوکر هم چنان در حال فرياد زدن است که جريان الکتريکي بندها او را در سرجايش ميخکوب مي کند . بتمن به نگهبان ها اطلاع مي دهد تا آژير خطر را به صدا درآورند . جوکر در حالي که چهره اش روي صفحه تمام نمايشگرهاي تيمارستان نقش بسته خطاب به بتمن مي گويد دوست قديمي به تيمارستان آرخام خوش آمدي .بله محافظ الکتريکي از کار افتاده و بتمن کاملا سردرگم شده است . آيا بتمن باز هم در تله اي که جوکر با زيرکي برايش پهن کرده گير افتاده است؟ پاسخ شما با ادامه دادن بازي و گردش و جستجو در تيمارستان مرموز و تاريک آرخام روشن خواهد شد.

نبرد با تاريکي

آزمايش هاي کاملا سري در تيمارستان انجام مي شود و جوکر قصد دارد با به دست آوردن اطلاعات و مدارک مربوط به اين آزمايش ها داروي عجيبي توليد کند تا آن را براي آدمکش هايش بفرستد . بتمن از قضيه آگاه شده و تبهکاران و زيردستان جوکر را تعقيب مي کند تا از اوضاع آگاه شود. او در گوشه اي از سالن بزرگي که واردش شده ايستاده و همه جا را زير نظر گرفته است . افراد جوکر مشغول جستجوي کشوها و کابينت ها هستند تا مدارک مورد نظر را پيدا کنند . بتمن با استفاده از ماسک آبي رنگ و ديد ويژه اش در حال آناليز کردن موقعيت دشمنان از پس ديوارها و شناسايي افراد مسلح است. يکي از دشمنان مسلسل به دست اولين طعمه بتمن است. بتمن از مخفيگاهش بيرون مي پرد ، شنلش را باز مي کند و نرم و آهسته به دشمن موردنظر نزديک مي شود و در يک چشم به هم زدن او را از پاي در مي آورد . گروهي از تبهکاران او را دوره مي کنند.بتمن شنلش را در زاويه اي وسيع باز مي کند و آن را مي چرخاند تا دشمنان را گيج کند. سپس با آن ها درگير مي شود. او با انجام يک سري حرکات رزمي و نمايشي تمام آن ها را قلع و قمع مي کند و مجددا در گوشه اي پنهان مي شود. تمام حرکات مانند ضربات مشت و لگد ، فنون گرفتني و بازو بسته کردن و چرخاندن شنل تنها با استفاده از ترکيب سه دکمه انجام مي شوند. چون مبارزه تنها يکي از عناصر اين بازي است، کليدهاي زيادي به آن اختصاص داده نشده است .

يک ايده جديد

در اواخر سال 2006 ليسانس ساخت بازي بر اساس شخصيت هاي مجموعه کاميک بتمن به شرکت Eidos واگذار شد. ليسانسي که طبق آن Eidos اجازه ورود به مرز فيلم ها و انيميشن هاي اين مجموعه را نخواهد داشت . با اين حال تيم سازنده همه تلاش خود را کرده اند تا بتمني بسازند که همه آن را دوست داشته باشند.
مت اودريسکول (Matt O,Driscoll) يکي از تهيه کنندگان استديوي Eidos اين طور عنوان مي کند :" به دست آوردن اين ليسانس موفقيت بزرگي براي ما محسوب مي شود و به ما اجازه ساخت بازي بر اساس داستان خودمان را مي دهد. درواقع دست ما براي پياده کردن ايده ها و نظرهاي خودمان راجع به شخصيت ها و حوادث تقريبا باز است. البته فراموش نکنيد که تمام کارها مي بايست از طرف کمپاني Warner Bros نيز تاييد شوند. Eidos قصد دارد با حفظ معيارها و اصول ، بازي اي متفاوت و متناسب با اهداف و سليقه هاي خود بسازد. وقتي شما کنترل بتمن را در تيمارستان آرخام به دست مي گيريد فوراً متوجه مي شويد اين عنوان با ساير بازي هاي ساخته شده بر اساس اين شخصيت متفاوت است . اين بار بتمن تنها در نقش يک ابر قهرمان که قصد دارد آرزوهاي شما را برآورده کند ظاهر نخواهد شد؛ بلکه او آمده تا کاري را که قهرمان هاي واقعي انجام مي دهند ، عملي کند.
تيم سازنده فهرستي از کارهايي را که پيش از اين دوست داشته در بازي بتمن اعمال شود، در اين عنوان گنجانده است. اجراي فنون رزمي ، حرکت در ميان سايه ها (مخفي کاري) ، استفاده از وسايل و سلاح هاي اختصاصي شواليه تاريکي براي ورود به مکان هاي ويژه و... پس از تعيين قابليت ها نوبت به مکاني مي رسيد که بتمن اين حرکات و توانايي ها را در آن جا به نمايش بگذارد؛ به عقيده تيم سازنده تيمارستان آرخام از هر جهت محل مناسبي به نظر مي رسيد. مکاني خوفناک و تاريک با اتمسفري ملموس و درگير کننده که پر است از مجرمين پست و نابکار.

تبهکاران و هم پيمانان

اين اولين عنوان از سري بازي هاي بتمن است که شما را مقابل تمامي مجرمين و خلافکاران بزرگ مجموعه کاميک استريپ ها و انيميشن هاي بتمن قرار داده و شما به روش هايي که قبلا هرگز آن را نديده ايد ، با اين تبهکاران روبرو خواهيد شد. دشمناني نظير : جوکر ، کراک آدم کش ، Harly Quin,Zsasz, Mr Freez ,Poison IVY, Riddler,TScare Crow و The Penguin .
افراد نام آشنايي مانند کميسر گوردن و دخترش باربارا (Oracle) که رابط بي سيمي شما با کميسر است نيز در اين ماجرا بتمن را همراهي مي کنند ؛ اما هنوز خبري از رابين با نايت وينگ (Night Wing) نيست.

اسم من دلقک!

شرکت Eidos براي دارندگان کنسول PS3 قابليت به دست گرفتن کنترل معروف ترين دشمن بتمن را در نظر گرفته است. اين قابليت ويژه که در نسخه PS3 بازي گنجانده شده به بازيبازها اجازه مي دهد تا بخش هايي از حوادث شوم تيمارستان آرخام را از زاويه ديد جوکر دنبال کنند . گيم پلي اين بخش تفاوت هايي با گيم اصلي خواهد داشت که بيشتر بر قابليت هاي جوکر متمرکز شده است.

بتمن عليه اربابان جرم و جنايت!

مبارزه با باس هاي بازي به نبردهاي تن به تن خلاصه نمي شود ؛ بلکه بتمن براي ازبين بردن هر يک از آن ها بايد از قابليت هاي مختلفش نيز استفاده کند. مثلا کراک آدمکش با هر ضربه مشتي که از بتمن مي خورد قوي تر مي شود. بنابراين بايد سعي کنيد با اتکا به ابزار مکانيکي بتمن و اندکي تفکر و تمرکز کراک را نابود کنيد. در واقع مبارزه با هر يک از باس ها بر اساس يکي از المان هاي گيم پلي طراحي شده است.

کهنه کار اما مجهز و پيشرفته

اکثر ابزارها و وسايل مکانيکي شما داراي چند کارايي هستند ؛ مثلا ژل انفجاري مي توانددرها و ديوارها را منفجر کند تا راه هاي جديد و مخفي براي شما باز شود. هم چنين مي توانيد همانند بازي MGS آن ها را در جايي بچسبانيد و در موقع لزوم آن ها را از راه دور منفجر کنيد تا دشمنان نابود شوند . در طول مبارزه ها و ضربه زدن به دشمنان نوار مخصوصي که در بالاي صفحه نمايشگر قرار دارد شروع به پرشدن مي کند . زماني که اين نواربه صورت کامل پر شود گروهي از خفاش ها به دور بتمن حلقه مي زنند و در سمت چپ تصوير نمودار ويژه اي ظاهر مي شود. اين يک نوع سيستم باينري و چند شاخه براي تقويت مهارت هاي تان است. در اين سيستم مي توانيد حرکات و تکنيک هايي نظير فنون گرفتني يا قدرت و کارايي سلاح و ابزارتان مانند Batrang (بومرنگ مخصوص بتمن) را افزايش دهيد. البته فراموش نکنيد تقويت قدرت هاي مکانيکي و ابزارهاي تان براي روبرو شدن با تعداد زيادي از دشمنان مسلح روش مناسب تري خواهد بود. جداي از آن تيم سازنده روي اين مساله تمرکز و تأکيد خاصي داشته که شما شخصيت بتمني را که روي صفحه نمايشگرتان مي بينيد احساس کرده و با او ارتباط برقرار کنيد.

از صيد به صياد

همين طور که بتمن در عمارت آرخام به پيش مي رود و موانع را يکي پس از ديگري پشت سر مي گذارد؛ با هفت نفر از افراد جوکر روبرو مي شود که دو نفر از نگهبانان تيمارستان را به گروگان گرفته اند. تمامي تبهکاران مسلح هستند بنابراين درگير شدن با آن ها در اين وضعيت کار چندان عاقلانه اي به نظر نمي رسد. بتمن بي سروصدا وارد عمل مي شود تا تصميم خود را عملي کند. بازيبازها مي توانند در موقع لزوم از روش مخفي کاري يا به قول تيم سازنده بازي شکارچي استفاده کنند.
شواليه تاريکي چنگال هاي خفاشي (Bat Claws) خود را به سمت يکي از نگهبانان دشمن که در کنار گودالي ايستاده پرتاب مي کند و او را به پايين مي اندازد. تبهکار در حين افتادن فرياد بلندي مي کشد که پژواک آن در سراسر ساختمان مي پيچد و توجه ساير همدستانش را جلب مي کند . بتمن به جاي اين که فوراً خود را در جايي مخفي کند تا آب ها از آسياب بيافتد به کمک Bat Claws به سمت بالا مي جهد تا با نشستن روي بلند ي حرکات و واکنش هاي ساير دشمنان را زير نظر بگيرد . در واقع اين قسمتي ازنقشه اي است که بتمن براي سربه نيست کردن تبهکاران کشيده است. افراد جوکر تمرکز و کنترل خود را از دست داده اند و سراسيمه در پي اين هستند که ببينند چه اتفاقي رخ داده است . بتمن يکي از آن ها را نشان مي کند و در فرصت مناسب به پايين مي پرد و پيش از اين که کسي از حضورش آگاه شود کار تبهکار را تمام مي کند و فورا به جاي قبلي اش بر مي گردد.
حالا نوبت Batrang است . در زمان استفاده از اين سلاح مي توانيد به روش After Touch در بازي Heavenly Sword آن را کنترل و به سمت هدف مورد نظر هدايت کنيد. Batrang به صورت يکي از تبهکاران مي خورد و او را نقش زمين مي کند . بتمن مجددا به پايين مي پرد تا کار او را نيز تمام کند. تبهکار سعي دارد تا با خزيدن به سمت راهرويي که در نزديکي اش قرار دارد از مهلکه بگريزد؛ اما بتمن فرصت اين کار را از او مي گيرد . يکي از گروگان ها به نام ارون کش(طرفدارن کاميک استريپ هاي بتمن احتمالا نام او را به خاطر مي آورند ؛ يکي از محافظين تيمارستان آرخام که دستش توسط Croc آدمکش قطع شد) به بتمن هشدار مي دهد که آن ها هفت نفر و همه مسلح هستند.
بتمن در حالي که مشغول درگير شدن با يکي ديگر از افراد جوکر است مي گويد: "خيالت راحت باشد ديگر هفت نفر نيستند." او به سرعت کار بقيه دشمنانش را هم يکسره مي کند حالا فقط يکي از آن که از روي ترس و دستپاچگي اتاق را به رگبار بسته باقي مانده است. آخرين تبهکار هم مثل بقيه توسط صياد شکار مي شود و گروگان ها آزاد مي شوند.
البته بتمن هميشه در کمينگاه هايش روي ميله ها و بلندي ها در امان نيست و اگر يکي از دشمنان او را ببيند ساير دشمنان هم به او ملحق شده و با هم به سمت جايگاه بتمن شليک مي کنند . همانند برخي از عناوين ديگر استفاده از روش مخفيانه هم مانند مبارزه هاي تن به تن و درگيري ها باعث کسب تجربه دريافت امتياز براي بالا بردن ساير قدرت ها و توانايي هاي تان مي شود . تيم سازنده اميد دارند اين کار باعث شود بازيبازها به طور مساوي از هر دو سيستم براي پيشبرد مراحل استفاده کنند.

بزرگ ترين کارآگاه جهان

يکي از مهيج ترين جنبه هاي اين بازي استفاده از بتمن (به عبارت بهتر بازيبار) از هوش و ذکاوتش به اندازه کمک گرفتن از نيروي عضلاتش است. معماهاي بازي فقط به جستجو و گردش بتمن درراهروها و اتاق ها براي پيدا کردن راهش خلاصه نمي شود؛ بلکه اوبا معماها و پازل هايي شبيه به آن چه در بازي هاي ماجراجويي مثل سري CSI يا X-Files ديده ايد روبرو خواهد شد. پيشرفته ترين ابزار و وسايل کارآگاهي نيز در اختيار او قرار دارند تا به کمک آن ها معماهايي را که پيش رويش قرار خواهند گرفت ، حل کند.حل معما ها و به انجام رساندن اين گونه مأموريت ها بخش اصلي و اعظم بازي را شامل مي شوند . حالت تحقيق و تجسس (Investigation Mode) يکي از قابليت هايي است که بتمن به کمک آن سرنخ هاي مربوط به حل معماها را کشف مي کند. در اين حالت ويژه بتمن اشيا و وسايل موجود در محيط را اسکن و هر گونه علامت يا نشانه خاص روي آن ها را آناليز مي کند. وقتي بتمن به آزمايشگاه تحقيقاتي مي رسد از اين امکان ويژه استفاده مي کند. او با يک گاوصندوق باز که درونش کاملا خالي شده روبرو مي شود. اولين کار کنترل رايانه و سيستم امنيتي است . با بررسي آثار انگشت روي رايانه ، نوار مربوط به سيستم امنيتي و درب گاوصندوق مشخص مي شود، دکتر يانگ رييس تحقيقات پروژه قبل از اين که جوکر و افرادش به آن جا برسند تمام اطلاعات امنيتي را از رايانه پاک کرده و مدارک را از گاو صندوق برداشته است. حالا بتمن بايد قبل از اين که کار از کار بگذرد دکتر يانگ را پيدا کند. جوکر دو نفر را به گروگان گرفته و بتمن دو دقيقه فرصت دارد تا قبل از کشته شدن گروگان ها توسط گاز خنده آور ، آن ها را نجات دهد. بتمن شروع به جستجو و بررسي اتاق هاي اطراف مي کند . کف پوش شيشه اي گرد بسيار بزرگي در وسط يکي از اتاق ها خود نمايي مي کند . به نظر مي رسد تونلي در زير آن وجود دارد که قربانيان در آن جا حبس شده اند. بتمن تلاش مي کند تا کف پوش را با ژل انفجاري از بين ببرد ؛ اما شيشه فوق العاده ضخيم است. او نگاهي به اطراف مي اندازد يک چلچراغ زيبا و بزرگ از سقف آويزان شده است . بتمن به سرعت از پله ها بالا مي رود، اما در سرراهش به مانع ديگري برخورد مي کند . جوکر با کنايه مي گويد:"فکر کردي واقعا بهت اجازه مي دم از پلکان استفاده کني؟ فقط يک دقيقه باقي مانده است".
بتمن از دريچه اي که در نزديکي اش قرار دارد آويزان شده و وراد آن مي شود. او بعد از يافتن راه خروجي زنجير اتصال چلچراغ را پيدا مي کند؛ اما زمان رو به پايان است و...
اينها همه گوشه اي از ماجرا ها و حوادثي است که تيم سازنده و طراحان در استديوي Rock Steady براي تان ترتيب داده اند . به نظر شما چقدر طول خواهد کشيد تا بتمن جوکر را دستگير کند؟
منبع:نشريه بازي رايانه شماره 30